Det var i februari 2016 som märkningen Från Sverige lanserades. Svenska livsmedelsföretag känner av den ständigt ökade efterfrågan av svenska livsmedelsprodukter det nya märket är ett sätt att möta trenden.
Märket går i den svenska flaggans färger; blått och gult. Denna märkning är mycket lik det gamla märket "Svenskt kött", så konsumenterna kommer att känna igen sig.
Märkningen "Svenskt kött" fasas ut under årsskiftet 2016/2017 och istället märks kött och charkuterier med märket "Kött från Sverige".
Kriterier för märkning
För att få använda märkningen "Från Sverige" måste följande kriterier vara uppfyllda:
- Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
- Odling ska ha skett i Sverige.
- All förädling och packning ska ske i Sverige.
- I produkter med minst en tillsatt ingrediens, ska minst 75 procent av färdigvaran vara svenskt (vatten räknas inte).
- Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 procent svensk, även som ingrediens i en produkt.
För kött och charkuterier som produceras i Sverige används istället märkningen "Kött från Sverige". I korv och leverpastej, eller andra sammansatta produkter, ska köttet vara 100 % svenskt och den totala andelen svenska råvaror ska vara minst 75 %.
Sprid märket och de svenska värdena i din marknadsföring
Märkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har tydliga regler, krav på kontroll och uppföljning. Det gör att märket har ett värde som konsumenterna kan lita på och märkningen gör det därmed enkelt att göra ett medvetet val. Genom att använda märkningen skapar vi större igenkännande och förtroende för märket. Sprid därför gärna märket där ni kan och där det passar.
Det är viktigt att använda märket, och att inte endast lägga en svensk flagga bredvid märket. Märket har tydliga regler för svenskt ursprung och betyder att varan är odlad eller född och uppfödd i Sverige, och att den är förädlad och förpackad här. Flaggan har däremot inga tydliga kriterier på motsvarande sätt.
Läs mer om Från Sveriges guidelines och ladda ner original, bilder, och vektoriserat material för bland annat hyllkantsdekaler, annonser, banners, foldrar och faktablad på fransverige.se.
Ansökan
De företag som vill använda märkningen måste ansöka om licens hos Svenskmärkning AB, ett bolag som bildats av Livsmedelsföretagen LI, Svensk Dagligvaruhandel och LRF, för att sköta märkningen. Förutom att Svenskmärkning AB äger märket "Från Sverige" så arbetar de även med förvaltning och kontroll av användningen.
Märket i Martin & Serveras sortiment
Bland märkesanvändarna återfinns flera av Martin & Serveras leverantörer, bland annat Atria, Findus, Hälsingestintan, Kockens, Kronägg och Scan. Flera artiklar i Martin & Serveras eget sortiment bär också märket.
Restaurangbranschen i gemensamt upprop för att öka efterfrågan på svenska råvaror
Vi inom restaurangbranschen, privata restauranger och krögare samt ett stort antal av Sveriges grossister med såväl offentlig måltidsverksamhet som privata restauranger som kunder samt organisationer, går nu samman i ett gemensamt upprop för att ta ansvar för att på olika sätt stödja de svenska bönderna genom att prioritera att köpa deras produkter. Bakom uppropet står följande av branschens aktörer och många av deras kunder.
Därför ska du välja svenskt kött
I Sverige har vi...
- Världens mest omfattande djurskyddslag.
- EU:s lägsta antibiotikaanvändning.
- Lagstadgat krav på utrymme och djurskötsel som sträcker sig över EU-nivå.
- Sommarbete för kor, får och lamm.
- Öppna landskap där många arter av växter, fåglar och insekter kan leva.
Genom att välja svenskt kött stödjer du förutom god djurhållning det som är lokalt producerat. Du är även med och stöttar en levande svensk landsbygd, vilket i sin tur bidrar till ökade arbetstillfällen i Sverige. Du bidrar också till resursklokt användande av hela djuret.